Bilarna - Kontakt - Radical M&W
Hem - Teamet - Tävlingar - Sponsorer - Information
Logga in RSS
::Rapporter

SammanstÀllning av sÀsongen inför finalen

Ska försöka mig pÄ en sammanstÀllning av sÀsongen sÄ hÀr lÄngt.

Mantorp Park 1 Maj
Vi börjar med premiÀren dÀr Markus Äkte med gamla motorn. Första racet var en andraplats inom rÀckhÄll men han fick kÀmpa med grov understyrning varpÄ han tog i lite för mycket och snurrade. Slutade med en elfteplacering för Markus samt en femte för Robert Helling som gjorde sitt första race i Nordenström Racings fÀrger.
Andra racet gick betydligt bÀttre för Markus dÄ han tog sig i mÄl som tredje man, Àntligen fick han kliva upp pÄ pallen! Robert bröt med trasig kedja.



Karlskoga Motorstadion 22 Maj
Regn Àr inget Markus vill ha men det fick vi se mycket av denna helg. Första racet blev Markus diskvalificerad dÄ de hittade spÄr av glykol i kylarvattnet. Robert slutade pÄ en sjÀtteplats.
Race nummer tvÄ startade Markus frÄn sista startposition, efter bara tre varv nÄdde han sjÀtteplatsen och hade ett mycket bra tempo, tyvÀrr började motorn gÄ varm pÄ grund av att katalysatorn hade smÀlt och det dÀrmed inte fanns nÄgot flöde i avgassystemet varpÄ bilen tappar effekt. Markus tog sig i mÄl som sexa, hade varit roligt att se hur lÄngt det kunnat gÄ utan strul.


Ring Knutstorp 26 Juni
Planen var att Markus skulle komma till start med den nya motorn men in i det sista verkade det hopplöst. Motortekniker flögs in frÄn Radical England och 15 minuter innan första testet fick man igÄng bilen pÄ en grundmapp, alltsÄ lÄngt ifrÄn optimalt. Efter testet var Markus tvÄa och glÀdjen i teamet stor. Markus startade fyra i första racet men var snart uppe pÄ en andraplats samt hade den snabbaste varvtiden till sista varvet dÄ Ebbesson slog till med en tid som var tvÄ tiondelar snabbare Àn Markus.
Andra racet blev en odramatisk tillstÀllning, Markus tvÄa i mÄl.


Falkenbergs Motorbana 10 Juli
NypremiÀr i Radical-sammahang för Falkenberg - en snabb och mycket rolig bana tycker Markus. I kvalet var det jÀmnt mellan Markus och Per Staaf Jr. Staaf drog det lÀngsta strÄet till slut och var fyra hundradelar snabbare Àn Markus följd av Ebbesson ytterligare en tiondel bakom. Markus klagar pÄ att motorn tappar kraft nÀr den har gÄtt nÄgra varv men vi finner inget fel.
NÀr starten hade gÄtt i första racet var det Markus och Staaf som ryckte frÄn Ebbesson. Markus körde ikapp Staaf och var riktigt pÄ G nÀr han pÄ fjÀrde varvet gick in i fullfartshögern pÄ baksidan, snurrar runt och Äker baklÀnges över ett krön dÄ bilen lyfter och Àr tre till fyra meter upp i luften. Han landar pÄ rÀtt köl men Àr medvetslös i nÀrmare femton minuter. NÀrmaste dygnet Àr fullt av undersökningar dÄ dataloggen visar att det gÄr ca. 220km/h dÀr han Äkte av. Orsaken till att bilen tappar grepp sÄ plötsligt finner vi inte, vi tror att framförvarande bil hade nÄgon sorts lÀckage.
Race tvÄ Àr det enbart Robert som försvarar teamets fÀrger och rullar in pÄ en sjÀtteplats.


Kinnekulle Ring Raceweek 26 Juli
Markus inledde helgen med att vara snabbast pÄ testen, i kvalet blev han nerpetad till en andraplats och klagar pÄ att bilen Àr svÄrmanövrerad runt Kinnekulles knixiga slinga. I racet hÄller han sin andraplats in i mÄl. Robert Helling bryter pÄ grund av söndrig toppackning.
Problemen med bilen fortsÀtter i andra racet och Markus tvingas ge upp sin andraplats till MyrsÀter och slutar trea.


Karlskoga Motorstadion 14 Augusti
Snabbast pÄ testet! Vi hyste stora förhoppningar om att vara snabbast Àven pÄ kvalet men de planerna grusades pÄ tredje varvet dÄ Markus skulle köra om Camilla som sÄg ut att gÄ Ät sidan. VÀl jÀmsides vrider hon rakt in i Markus bakhjul varpÄ bÀrarmen kröks och det Àr fÀrdigkört. Slutar med en femteplats.
Redan i början av racet mÀrker Markus att bilen saknar bromsförmÄga. Med i stort sett enbart bakbroms lyckas han ÀndÄ jobba sig upp till en andraplats och sÀtta nÀst snabbaste varvtid innan han tvingas bryta helt utan bromsar.
Med friska bromsskivor och ny bromsvÀtska ger han sig ut för att jaga segern i andra racet. TyvÀrr understyr bilen alldeles för mycket för att han ska kunna avancera och fÄr nöja sig med att rulla in pÄ en andraplats, förmodligen hade gÄrdagens körning tagit knÀcken pÄ framdÀcken. Robert bryter bÄda racen med en strulande diff.


VĂ„lerbanen 28 Augusti
Ny bekantskap för teamet. För alla utom Robert som senast förra Äret tÀvlade hÀr i Formel Basic.
Efter första testet Àr Markus fjÀrde man följd av Robert pÄ femte.
Kvalet körs pÄ vÄt bana och Robert bjuder pÄ fin körning och placerar sig som tredje, efterÄt tuffar Markus lugnt in pÄ Ättonde.
Första racet blir en Ànnu blötare historia. Robert missar en djup vattensamling och Radicalen förvandlas till en bÄt. Markus kör pÄ sÀkerhet och rullar in pÄ fjÀrde.
I slutet av andra racet ligger Markus tvÄa, men han tror sjÀlv att han ligger sjua. Anledningen Àr att i början av racet körde fyra bilar om ledaren under en gulflaggssituation och tvingas ta ett drive-through-straff (köra igenom depÄn) och vips Àr Markus tvÄa. I sista kurvan pÄ sista varvet tror Markus att han ska attackera sexan som börjar fÄ problem med regndÀcken pÄ den upptorkande banan. Markus blir uttrÀngd i vattnet och fÄr i samma veva en smÀll sÄ han snurrar och blir stÄende, 50 meter frÄn mÄl. Robert övertar Markus tredjeplats in i mÄl.


Egen teknisk kontroll
Efter VÄler, vid vÄr egna tekniska kontroll av bilarna hittade vi förmodligen anledningen till att Markus bil gÄr sÀmre ju lÀngre han kör - batteriet. Ett nytt, betydligt kraftigare, Àr bestÀllt och vi hoppas ha det till Mantorp dÀr vi jagar första dubbelsegern!
XHTML 1.0 RSS Get Firefox Get Flash