Förare - Mekaniker - Service
Hem - Teamet - Tävlingar - Sponsorer - Information
Logga in RSS
::Rapporter

Race: Mantorp 19-20 Maj 2007

Mantorp – ett kĂ€rt Ă„terseende
Vid finalen i fjol tillhörde Markus de Ätta snabbaste. I Är vill det sig inte riktigt. SvÄrigheter att hitta instÀllningar gör att han inte riktigt hÀnger med. För Mattias var banan en ny bekantskap och endast ett test fanns med pÄ tidsschemat inför helgen.

20 minuter
SÄ lÄng tid hade förarna pÄ sig att hitta runt. Mattias hade svÄrt att komma in i banan, försökte hÀnga pÄ Markus men tappade bort honom i all trafik. De sista tvÄ varven satt spÄrvalen och vÀxlarna som de skulle. Markus hann ca. 10 varv innan utgÄende axel gick av. DÀrmed försvann drivningen. Motorn lyftes ur pÄ kvÀllen, lÀmnades ivÀg för översyn och klockan 04 pÄ natten/morgonen var bilen redo för start igen.

Kval
Bröderna Äkte identiska instÀllningar, vi gjorde mindre Àndringar för att försöka förbÀttra lite tider. I Mattias fall handlar det dock mest om att fÄ köra sÄ mycket som möjligt.

Race #1
Markus fortsatte finjustera medan Mattias utförde lite radikalare förĂ€ndringar – bilen gjordes sĂ„ styv som möjligt fram vilket tyvĂ€rr ledde till grov understyrning men han tog sig i mĂ„l. Markus blev vĂ€nd av Peter Larsson i andra kurvan. Inte nog med att han vĂ€nde runt honom, han accelererade dessutom och sköt Markus framför sig en lĂ„ng bit. Normalt sett brukar man sĂ€nka farten för att sedan fortsĂ€tta racet.

Race #2
Markus sĂ€tter grövre krĂ€ngare bak i förhoppning om att bilen ska sĂ€tta sig mer i kurvorna. Mattias justerar tillbaks framvagnen men styvar pĂ„ bakvagnen till max istĂ€llet. I studeringssyfte. Grovt överstyrd – minst sagt. BakdĂ€cken flöt ovanpĂ„ banan.
Mattias missar dessutom starten fullstÀndigt. Förmodligen stod han i en vinkel dÄ lyset inte syntes för han sÄg aldrig att lamporna var tÀnda. NÀr sÄ Per Staaf kom flygandes förbi var det dags att slÀppa kopplingen. Lillebror Markus kom ocksÄ förbi innan kurvan. Markus jagade upp genom fÀltet, kÀmpandes med överstyrning och trilskande vÀxellÄda. Ibland hoppade ingen vÀxel i, andra gÄnger skuttade den tvÄ vÀxlar pÄ en gÄng.
Mattias jagade Peter Larsson. I en lĂ„ng högerkurva överstyrde det och han mindes Markus ord: â€Ă€ven om det överstyr – gĂ„ pĂ„ gas sĂ„ sĂ€tter sig bilen”. Sagt och gjort, gaspedalen trampades i botten varpĂ„ bilen flyger ut över kurbsen, ner i sandfĂ„llan och vidare över grĂ€set för att till slut komma upp pĂ„ banan igen. I och med den manövern tappade han pĂ„ Larsson men jagade senare ikapp, ett eller tvĂ„ varv till sĂ„ hade han inte orkat stĂ„ emot


GellerÄsen Karlskoga 2-3 Juni
NÀsta deltÀvling gÄr alltsÄ pÄ GellerÄsen. Förra racet pÄ denna banan blev Markus pÄkörd Ä det grövsta. I drömmarna hoppas vi Äteruppleva 2004 och 2005 dÄ Markus i sin Renault plockade hem segrar. NÄgon seger blir det förmodligen inte, men nu Àr det dags att provocera bilarna mer och tÀnja vÄra egna grÀnser. Fortare ska det gÄ!

XHTML 1.0 RSS Get Firefox Get Flash